Mijn alerts Direct regelen
Menu

Tegenstrijdige berichten

Nieuwsitem

Tegenstrijdige berichten

In mijn eerste column van dit jaar riep ik in deze column ‘Geen paniek!’. Nu, bijna aan het eind van 2009, ben ik geneigd te roepen ‘geen tegenstrijdige berichten meer’.

U ervaart bij het lezen van uw dagblad, het luisteren naar de radio en kijken naar de televisie waarschijnlijk hetzelfde. Er is geen rechte lijn in de berichtgeving te ontdekken. Mij springen de volgende zaken het meest in het oog: de benoeming van de nieuwe Europese President, de stand van de economie en de Mexicaanse griep.

Ik vraag me af of dat komt door de dynamiek rondom deze onderwerpen, door het slecht ventileren van een boodschap door de verzender of door het slecht onderzoeken en noteren van de berichtgeving door de media. Zoals zo vaak zal de waarheid wel weer in het midden liggen maar mijn indruk is dat er sprake is van veel dynamiek.

Ook in en over de horeca worden (op het oog) tegenstrijdige berichten geventileerd. Verslaggevers of redacteuren benaderen ons regelmatig over ‘de stand van de horeca’. Onze tak van sport is nogal conjunctuurgevoelig en bij de kranten en tijdschriften neemt men dan direct maar aan dat de omzetten en resultaten met dubbele cijfers dalen en er daarom veel bedrijven te koop worden aangeboden en er dus ook veel faillissementen worden uitgesproken. Het lijkt wel of een krantenartikel al op voorhand geschreven is. Als ik of mijn collega’s dan een genuanceerder beeld schetsen lijkt het journaille dat eigenlijk maar slecht uit te komen. Met veel tegenzin wordt een breder referentiekader genoteerd.

Door de dynamiek is er geen sprake meer van ‘1 waarheid’. Seizoensbedrijven hebben (mede door het relatief mooie zomerweer en de vele Nederlanders die in eigen land bleven) nagenoeg geen hinder ondervonden van de crisis. Een driesterren hotel buiten de Randstad boekte het afgelopen jaar in het algemeen betere resultaten dan een zakenhotel in de Randstad. Fastfood rapporteerde hogere omzetten ten opzichte van cafe’s en restaurants. Dit laatste komt natuurlijk door het zogenaamde ‘downgraden’ wat in een van mijn andere columns dit jaar ter sprake kwam.

Kortom de sector boekt dit jaar een flinke omzetdaling maar dat wil niet zeggen dat het branchebreed slecht gaat. Bovenal blijkt nu dat de actieve, professionele entrepreneur het verschil maakt.

Vorige week sprak ik zo’n horecaondernemer die naar hij zei zich op 1 januari jl. had voorgenomen zo min mogelijk het nieuws te volgen. Hij verklaarde: ik wil mijn bedrijf niet verkopen, ik heb de afgelopen jaren gespaard en een buffer opgebouwd voor slechte tijden, ik heb geïnvesteerd in internet en de positionering van ons bedrijf, ik onderscheid mij van mijn concullega’s, ik stuur al jaren op cijfers, ik ben authentiek, ik ben tevreden EN mijn klanten zijn tevreden en voor de langere termijn komt het met onze mooie bedrijfstak echt wel weer goed.

Ik ben het met hem op grote lijnen eens maar ik blijf ondanks de vele tegenstrijdige berichten WEL de media volgen.

 

Alerts

Stel uw persoonlijke alert in. Wanneer er objecten worden geplaatst die met uw ingestelde alerts matchen, ontvangt u automatisch een e-mailnotificatie.

Alerts