Mijn alerts Direct regelen
Menu

Het gevaar van gemiddelden!

Nieuwsitem

Het gevaar van gemiddelden!

In mijn vorige column heb ik uitgebreid stil gestaan bij ‘Mijn Heldere Horeca Horizon’, het boekje dat Adhoc horecamakelaars samen met BDO-accountants en de Rabobank heeft uitgebracht. Het gratis boekje geeft veel handvatten en praktische tips en helpt ondernemers om problemen bij de verkoop en overdracht te voorkomen.

De afgelopen weken hebben veel van uw collega’s ons gecomplimenteerd met de uitgave en hebben wij veel positieve reacties mogen ontvangen. Het blijkt maar weer eens hoe een verkoop leeft en hoe hard het nodig is om je te realiseren dat het om een heel proces gaat, waarbij diverse zaken in gang worden gezet.

Hieronder enkele van de reacties:

‘Mooi dat boekje, ik heb heel wat gediscussieerd met mijn vrouw, het was voor ons een nieuw communicatiemiddel’;
’Alle aspecten rondom mijn huurcontract waren mij niet geheel duidelijk; nu heb ik alles weer even helder’;
‘Ik loop tegen de zestig, ik weet niet hoeveel mijn bedrijf eigenlijk waard is en daardoor niet goed hoeveel er straks over is om van te genieten’.

Een van de reacties betrof een vraag naar de gemiddelde doorlooptijd bij verkoop. Ik gaf aan dat dit aan de telefoon moeilijk aan te geven was en van veel factoren afhankelijk is. Na wat aandringen ontlokte hij mij een uitspraak van “bij Adhoc is dat gemiddeld 4 à 8 maanden”. Voordat ik kon zeggen dat ik wel wat meer over de situatie van zijn bedrijf wilde weten, klonk hij enthousiast: ‘Mooi, ik wil inderdaad met een half jaartje wel met pensioen!’.

Dankzij deze vraag moest ik weer terugdenken aan een van mijn oud-leraren die altijd waarschuwde voor gemiddelden: we focussen teveel op gemiddelden, we houden te weinig rekening met excessen, we houden geen rekening met (negatieve of positieve) uitschieters die alles relatief maken.

Zijn vele voorbeelden doen mij nog huiveren over mijn achteloos genoemde 4 à 8 maanden:

Dichter bij huis realiseer ik me dat er in Nederland weer sprake is van economische groei. Ook dit is weer gemiddeld. In het verspreidingsgebied van Horeca-Noord is het lager dan bijvoorbeeld in de Randstad. De horecasector is volgens het CBS het afgelopen kwartaal gegroeid ten opzichte van het eerste kwartaal 2010. Maar ja, wat betekent dit per sector? Er is sprake van behoorlijke verschillen.

Een doorlooptijd bij verkoop van 4 tot 8 maanden… Ik heb binnenkort een afspraak met betreffende ondernemer. Ik ontving reeds een mailtje met diverse bijzonderheden: ‘ik maak niet veel winst’ en ‘oh ja, ik heb twee medewerkers die al ruim een jaar ziek zijn ….’ Waarschijnlijk zal ik het gemiddelde wat naar boven bij moeten stellen…

Alerts

Stel uw persoonlijke alert in. Wanneer er objecten worden geplaatst die met uw ingestelde alerts matchen, ontvangt u automatisch een e-mailnotificatie.

Alerts