Mijn alerts Direct regelen
Menu

Winnaars AD-friettest: Deze friet vertelt alles over ons

Nieuwsitem

Het leven neemt soms rare wendingen. Twee jaar geleden was de één nog opvoedkundig gezinsbegeleider en de ander online marketeer. In augustus vorig jaar beginnen Roderick Heijning (27) en Siem van Bruggen (28)  hun Frietwinkel in Utrecht. En dan komt de eerste plaats in de AD Friettest 2015 wel heel snel. Maar niet toevallig. ,,Dit is ziek man,” zegt een trillende Roderick als hij het nieuws hoort. Ach ja, de jeugd heeft zo haar eigen taalgebruik.

Friet

 

Het verhaal begint als de dan nog een paar jaar jongere Roderick zijn vader een opmerking hoort maken die altijd is blijven hangen. ,,Als ik ooit een nieuw bedrijf begin, ga ik in de verse patat. Iedereen houdt van verse frieten, maar je ziet alleen maar diepvries.” Nog studerend aan zijn opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening knutselt Roderick zijn eerste ‘Frietfiets’ in elkaar, een rijdend verkooppunt gemaakt van een bakfiets. ,,En vanaf het eerste moment was duidelijk dat de begrippen ambachtelijk, duurzaam, biologisch en kwaliteit altijd centraal zouden staan.”

 

Proberen
Zonder enige horeca-achtergrond stort Roderick zich op zijn nieuwe hobby. ,,Het was een kwestie van 30 soorten aardappelen proberen en bakken in heel veel verschillende soorten olie. Idem dito met de biologische mayonaise. Net zo lang proberen en proeven tot ik een saus had gevonden die aan alle eisen voldeed.”

In 2012 start Roderick zijn eerste proef met de Frietfiets en bakt hij biologische frieten dat het een lust is. Alles vers. Ter plekke vers gesneden en gebakken. De klanten zien de aardappel in schil veranderen in verse friet. Via app of mail kunnen mensen bestellen en hup, daar gaat hij weer. En het publiek valt als een baksteen voor zijn product. Inmiddels fulltime werkzaam in de jeugdzorg is daar plotseling het moment dat hij denkt: ik maak van de frieten mijn beroep. Begin vorig jaar loopt hij Siem van Bruggen tegen het lijf, die na een opleiding communicatie zijn geld verdient als marketeer. Het klikt en de beide jongemannen jagen hun droom achterna, starten de onderneming dapp bio food en gaan op zoek naar een vast verkooppunt. Dat vinden zij in de Utrechtse Vinkenburgstraat, hartje centrum.

Aan de slag

Zij kunnen het hele pand huren, vinden huurders die bereid zijn om door de winkel naar de woning op de eerste etage te lopen en gaan zelf aan de slag op de begane grond. Eén ding staat vanaf het begin vast. Het mag  geen ‘gewone’ snackbar worden. Dus is de inrichting van de 25 vierkante meter grote ruimte strak gehouden. Centraal voor het raam staat de aardappelsnijder zodat de passanten goed kunnen zien wat er met gewassen, maar ongeschilde aardappelen gebeurt. Siem: ,,Vooral toeristen zijn er dol op. Ze kijken hun ogen uit en stappen onmiddellijk binnen.” Het assortiment blijft beperkt tot frieten, drie soorten (biologische) kroketten en op vrijdag en zaterdag stoofvlees. Het biologisch stoofvlees is huisgemaakt door de moeder van Roderick. En geheel volgens de filosofie van dapp is alle verpakkingsmateriaal van gerecycled materiaal.

Siem van Bruggen: ,,En het was van begin af aan duidelijk dat kwaliteit altijd de doorslag zou geven. Terug naar de basis. Lever één product van een supergoede kwaliteit.”

Eindcijfer 10

En dat lukt. De jury van de AD-Friettest onder leiding van dr.ir.Bob Cramwinckel, directeur van het Centrum voor Smaakonderzoek, is unaniem in het oordeel. ,,Frietwinkel komt met een schitterend krokante friet met een hoog smaakgehalte. Goudgeel gebakken, knapperig van buiten en zacht van binnen. De schil geeft deze friet tevens een ambachtelijk karakter.” Waarmee Frietwinkel als enige van de 144 bezochte adressen het eindcijfer 10 krijgt.

Roderick: ,,Het klinkt wellicht een beetje over de top, maar in deze frieten komt eigenlijk tot uitdrukking hoe en wie wij zijn. Dit is onze manier van leven en waar wij voor staan. Kwaliteit, bewust, biologisch en met respect voor de omgeving.”

Inzet

Klinkt leuk, maar er moet wel een zaak draaiende worden gehouden. En ook dat lukt. Inmiddels zijn er vijf Frietfietsen, voor een deel in beheer bij franchisenemers in de omgeving Enschede en Zwolle. Zij zijn te vinden op bruiloften, bedrijfsfeesten, evenementen en (Belgische) festivals. De Frietwinkel in Utrecht slaat aan en ook daarvoor worden franchisenemers gezocht. Het is mede een succes dankzij de inzet van inmiddels twaalf werknemers. Roderick: ,,Dat zijn niet zomaar parttime werknemers, maar collega’s zonder wiens inzet wij het niet zouden redden.”

Zelf werken zij bijna altijd zeven dagen per week. ,,Intensief, maar geen probleem. Als iets je grote passie is, doe je dat fluitend.”

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3977389/2015/04/24/Winnaars-AD-friettest-Deze-friet-vertelt-alles-over-ons.dhtml

Alerts

Stel uw persoonlijke alert in. Wanneer er objecten worden geplaatst die met uw ingestelde alerts matchen, ontvangt u automatisch een e-mailnotificatie.

Alerts