Mijn alerts Direct regelen
Menu

Theeland China flirt met koffie

De positie van de beker heet water gevuld met theebladeren, is niet meer onbetwist in China. Vooral jonge Chinezen vinden een alternatief in koffie.

‘Waarom ik koffie bereid in een theeland? Dit is de beste koffie van China, en er komt een moment dat iedereen dat erkent.’ Hu Ying, de eigenaresse van Outman Coffee, lacht. Ze praat hard om het geluid van slurpende espressomachines en krakende koffieblenders te overstemmen in haar hippe koffiefabriekje in een zeecontainer aan de rand van provinciestad Guiyang.

Li Siying won dit jaar de China Brewers Cup en mag zich China's beste koffiebrouwer noemen.
Li Siying won dit jaar de China Brewers Cup en mag zich China’s beste koffiebrouwer noemen.Foto: Sjoerd den Daas

‘We roosteren en mengen hier koffiebonen voor onze eigen koffieshop. Daarnaast verkopen we aan andere winkels en particulieren via onze WeChatwinkel’, zegt ze. Ook traint ze barista’s zoals Li Siying. De jonge Chinese met blond haar werd dit jaar eerste in de China Brewers Cup en mag zich China’s beste koffiebrouwer noemen.

Starbucks breidt snel uit
Types als Hu en Li lopen ver voor de troepen uit met hun luxe koffies, maar duidelijk is wel dat er fors meer koffie dan voorheen gedronken wordt in China. Volgens de International Coffee Organization bedroeg de groei van de koffieconsumptie tussen 2004 en 2014 16%, per jaar wel te verstaan. Het zijn met name jonge Chinezen die warmlopen voor een mocha latte, frappuccino of een latte macchiato. Bedrijven als Costa Coffee uit Groot-Brittannië, het Taiwanese UBC Coffee en Pacific Coffee uit Hongkong hebben de laatste jaren honderden vestigingen uit de grond gestampt in de Volksrepubliek.

Hippe tenten, waar Chinezen graag hun geld uitgeven aan wat gezien wordt als betaalbare luxe. Geen van de ketens is echter zo groot als Starbucks, al bijna twintig jaar actief op de Chinese markt maar tot enkele jaren geleden zonder al te veel succes. Voor het bedrijf uit Seattle lijkt na lang wachten nu de tijd van oogsten te zijn aangebroken. Starbucks opende in de afgelopen twaalf maanden 1.056 nieuwe bars in Azië en meer dan de helft daarvan bevinden zich op het Chinese vasteland. Elke dag wordt er minimaal één vestiging van Xingbake geopend, zoals Starbucks in China heet. Alleen in Shanghai al heeft het bedrijf zeshonderd vestigingen. Ter vergelijking: in heel Nederland telt Starbucks nu zo’n zestig winkels.

Chinese partner uitgekocht
Dat Starbucks vertrouwen heeft in de toekomst, werd recentelijk onderstreept toen Starbucks haar Chinese partners uitkocht. Voor het bedrag $ 1,3 mrd kreeg de Amerikaanse koffiegigant alle lokale vestigingen aan de Chinese welvarende oostkust volledig in handen. ‘Dat geeft ons de kans om de reeds gevestigde infrastructuur volledig te benutten’, zei topvrouw Belinda Wong van Starbucks China daar eerder over in een toelichting.

Starbucks investeert flink in China, en biedt werknemers goede arbeidsvoorwaarden. Naar goed Chinees gebruik – het heeft wat weg van een Vijfjarenplan uit een planeconomie – maakte Starbucks eerder al bekend dat het in 2021 in totaal 5.000 winkels operationeel wil hebben. Niet verwonderlijk, afgaande op recente woorden van Starbucks-voorzitter Howard Schultz: ‘De winsten in onze nieuwste Chinese Starbuckswinkels liggen hoger dan we ooit eerder hebben meegemaakt met welk type winkel, waar dan ook’.

Een vestiging van Starbucks in de Chinese stad Beihai.
Een vestiging van Starbucks in de Chinese stad Beihai.Rong kao – Imaginechina

Koffie in een alcoholische versnapering
Of koffie thee van de troon gaat stoten in China? Niet op korte termijn, denken jonge barista’s als Hu. Vooralsnog kopen veel consumenten nog vooral zoete poederkoffie in de supermarkt. Maar dat de koffiecultuur is neergedaald in de theenatie, staat wat haar betreft wel vast. ‘We staan pas aan het begin. Ze ziet al waar een volgende stap gezet kan worden: koffie als onderdeel van een alcoholische versnaperingen.

En haar ideaal? Laat zo veel mogelijk Chinezen kennis maken met koffie via ketens als Starbucks; dan worden ze vanzelf nieuwsgierig naar de betere koffie, zegt ze wijzend op de pakken voor haar met koffiebonen uit Ethiopië, Colombia en Panama.

Bron: Financieel Dagblad