Mijn alerts Direct regelen
Menu

Pretparken moeten groei financieren met inkomsten uit digitalisering

Attractieparken moeten vanwege groeiende concurrentie blijven investeren in de beleving van de bezoekers, terwijl de terugverdientijd van die investeringen steeds korter wordt. Dat concludeert ABN AMRO in zijn sectorrapport attractieparken en dierentuinen.

Om de investeringen te financieren, ligt een goudmijn aan digitale diensten voor het grijpen. In plaats van meer omzet genereren door entreeprijzen te verhogen, moeten attractieparken met digitalisering klantgerichte extra’s bieden, zoals attracties reserveren, gepersonaliseerde souvenirs of parkeren dichtbij de ingang.

ABN AMRO noemt het dan ook ‘cruciaal’ voor de sector om een heldere strategie op het gebied van digitalisering te ontwikkelen. Want bezoekers vragen om vernieuwing van het aanbod en daarom is de investeringsdruk groot.

Volgens de bank zullen in 2017 en 2018 de bezoekersaantallen voor attractieparken en dierentuinen met respectievelijk 3% en 2,5% stijgen. De omzet kan sterker stijgen door enerzijds minder kortingen in het hoogseizoen te voeren en anderzijds – tegen betaling – extra services te bieden.

Buitenlandse bezoekers worden voor de Nederlandse attractieparken en dierentuinen steeds belangrijker. Landelijk steeg het aantal logies-overnachtingen door Duitse toeristen in de eerste vier maanden van 2017 met 19,7%.

Bron: FD