Realistisch prijzen verhoogt verkoopkans fors

Nieuwsitem

Realistisch prijzen verhoogt verkoopkans fors

Onderzoek van de NVM toont aan dat woningverkopers, die nu al een jaar of langer op een koper wachten, vasthouden aan een te hoge prijs van hun woning. Het verschil tussen de gevraagde prijs en de marktwaarde bedraagt gemiddeld bijna 15%. NVM-voorzitter Hukker: “Een flink aantal woningen staat nog steeds voor een onrealistisch hoge prijs in de markt, dus het is logisch dat daar druk op komt. Die druk om in prijs te zakken zal blijven, ondanks de verlaging van de overdrachtsbelasting. Ook mensen die denken dat de belastingverlaging een prijsopdrijvend effect zal hebben, wil ik uit de droom helpen, want daarvoor staan er in Nederland teveel woningen te koop. Het is nog steeds een kopersmarkt.”

De NVM verkondigt al langer dat een realistische prijs de verkoopkansen fors vergroot. Hukker: “De realisten die dit zien, blijken uiteindelijk ook dichter bij de marktwaarde uit te komen dan de dromers. Dromers komen gemiddeld 4% onder de marktwaarde uit, wanneer ze verkopen, realisten maar 1%. Langzamerhand zal de markt wennen aan de nieuwe realiteit. Het doet pijn voor de verkopers, maar biedt natuurlijk ook kansen door de verbeterde betaalbaarheid. Niet alleen starters, maar ook doorstromers kunnen hiervan profiteren.”

Cherries & Props: het risico van overpricing
De Amsterdam School of Real Estate (ASRE) heeft, in opdracht van de NVM, onderzoek gedaan naar de typische kenmerken van woningen die snel verkocht worden (de zogenoemde Cherries) en naar de karakteristieken van het langdurige aanbod (de zogenoemde Props).
De belangrijkste conclusies die ASRE trekt, zijn puntsgewijs:

Een scherpe vraagprijs loont duidelijk. Props worden gemiddeld tegen meer dan 10% van de reële marktwaarde aangeboden, tegenover ‘slechts’ 3% bij de Cherries. Props worden gemiddeld tegen 4% onder de marktwaarde verkocht, Cherries maar 1%. Wie een woning tegen een te hoge prijs in de markt zet, loopt de kans dat deze woning lang in aanbod blijft staan en duidelijk onder de marktwaarde verkocht moet worden.

• Tussenwoningen, hoekwoningen, benedenwoningen en maisonnettes hebben de meeste kans snel verkocht te worden. Portiekflats, galerijflats en vrijstaande woningen blijven vaak lang in aanbod staan.
• Grotere en/of duurdere woningen lopen een grotere kans om een Prop te worden.
• Een woning in een stedelijk gebied verkoopt sneller dan een woning in landelijk gebied.
• Nieuwere woningen hebben een grotere kans een Prop te worden dan oudere woningen. Woningen uit de jaren ’30 van de vorige eeuw doen het best van allemaal. Vooral woningen die vanaf 1990 zijn gebouwd, doen het minder.

Scherp prijzen loont blijkt uit onderzoek van ASRE in opdracht van NVM. Wanneer een te hoge vraagprijs wordt gevraagd, duurt verkoop langer en komt de transactieprijs uiteindelijk verder onder de marktwaarde uit.

Dit geldt volgens directeur Adhoc horecmakelaars Henk Sluiter ook voor de verkoop van horecabedrijven en bedrijfsmatig o.g.