Mijn alerts Direct regelen
Menu

Het belang van scherp prijzen: de eerste klap is een daalder waard

Nieuwsitem

Het belang van scherp prijzen: de eerste klap is een daalder waard

Het belang van scherp prijzen: de eerste klap is een daalder waard

Januari 2012

Er is de laatste tijd veel gezegd en geschreven over het belang van scherp prijzen. Ook in de wetenschap is er veel aandacht voor het woningverkoopproces. Belangwekkend wetenschappelijk onderzoek van Erik de Wit, die in september 2011 promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam op basis van onderzoek met behulp van de NVM database, toont andermaal aan dat de eerste klap een daalder waard is: een scherpe vraagprijs is de basis voor een succesvolle verkoop.

Vier resultaten van zijn onderzoek zijn door Data & Research vertaald naar de dagelijkse praktijk van de makelaar.

1. Met scherp prijzen verkoop je tegen de beste prijs. Scherp prijzen betekent in dit geval dat je de woning verkoopt vanuit de eerste vraagprijs. Uit het onderzoek van De Wit komt naar voren dat je met scherp prijzen iets boven de marktwaarde verkoopt, terwijl een woning waarbij de vraagprijs verlaagd wordt in het verkoopproces uiteindelijk bijna 4% onder de marktwaarde verkoopt.

2. Hoe langer een huis te koop staat, hoe kleiner de kans dat deze verkocht wordt. Wanneer een woning langer te koop staat, interpreteert een mogelijke koper dit als een signaal dat er iets ‘mis’ is met de woning. Immers, waarom zou een woning anders nog niet verkocht zijn?

3. Een woning verkoopt het beste direct nadat het op de markt komt. Het onderzoek laat ook zien dat de kans op verkoop zeer sterk afneemt na de eerste golf van interesse na het in aanbod komen van de woning. Na die initiële belangstelling is de woning alleen nog interessant voor nieuwe potentiële kopers, die op de markt komen. Het is dus zaak om de potentiële kopers direct te verleiden. Een strategie van ‘laten we het eerst met deze vraagprijs proberen’ werkt dus niet verkoopbevorderend.

4. Hoe meer je boven de marktwaarde vraagt, hoe kleiner de kans op verkoop. Het onderzoek van De Wit toont aan dat voor iedere procent die een woning hoger dan de marktwaarde in de markt wordt gezet, de dagelijkse verkoopkans met 0,69% afneemt. Kortom, een te hoge vraagprijs verlaagt de kans op verkoop.

Het onderzoek van De Wit is uitgevoerd op NVM-data uit de periode 1985-2007. Het toevoegen van recente crisisjaren is niet mogelijk geweest, mede als gevolg van de complexiteit van de in de verschillende onderzoeken gebruikte modellen.

Het onderzoek van De Wit (Liquidity and Price Discovery in Real Estate Assets) is verkrijgbaar bij de Universiteit van Amsterdam via de volgende link http://dare.uva.nl/record/383311, een hard copy is aan te vragen door te emailen naar erikrdewit@gmail.com.

Noot Adhoc; De makelaars van Adhoc horecamakelaars onderstrepen bovengenoemde theorie. Zij zijn van mening dat ook in de horecamakelaardij bovengenoemde principes (deels) gelden.

Alerts

Stel uw persoonlijke alert in. Wanneer er objecten worden geplaatst die met uw ingestelde alerts matchen, ontvangt u automatisch een e-mailnotificatie.

Alerts