Mijn alerts Direct regelen
Menu

Adhoc: specialist in bemiddeling horeca

Nieuwsitem

Adhoc: specialist in bemiddeling horeca

Adhoc horecamakelaars heeft alle specifieke kennis in huis waar de horecamakelaardij om vraagt. Met makelaars en taxateurs die een dubbele opleiding genoten hebben en uitstekend op de hoogte zijn van wat er in hun werkgebied gebeurt, kan het bedrijf horecaondernemers door het hele land helpen bij de aan- of verkoop van een horecazaak. ‘Je hebt altijd met een specialist te maken’, zegt Gert-Jan Hendriks, makelaartaxateur van Adhoc; werkzaam in het noorden en oosten van het land.

Specialist in de bemiddeling van horecabedrijven

Een belangrijk deel van de dienstverlening van Adhoc bestaat uit het taxeren van horecabedrijven, met of zonder onroerend goed, vertelt Gert-Jan Hendriks. ‘We taxeren dan het pand, de goodwill en de inventaris’, legt hij uit. ‘We zijn ook actief in de verkoopbemiddeling van horecabedrijven en steeds vaker ook in de advisering. Verder doen we haalbaarheidsonderzoeken en marktstudies. Dat is negentig procent van onze dienstverlening.’ Daarnaast gaat Adhoc zich steeds meer richten op de sterk in ontwikkeling zijnde leisuremarkt.

Wat Adhoc zo bijzonder maakt, is dat het één van de weinige makelaarskantoren van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) is die zich heeft gespecialiseerd in de bemiddeling van horecabedrijven en aanverwante ondernemingen, zoals sport- en recreatieobjecten. ‘Er zijn een stuk of zes of zeven NVM-kantoren die hetzelfde doen, maar dan vaak op kleinere schaal. Anderen doen er vaak nog andere dingen bij, maar bij ons draait het puur om horecabedrijven’, stelt Hendriks.

Die keuze werd bij de oprichting van het bedrijf in 1978 al heel duidelijk gemaakt. De specialisatie maakt het mogelijk om heel efficiënt te werken. ‘Iedereen die bij ons werkt, heeft een dubbele opleiding genoten’, vertelt Hendriks. ‘Daarnaast moet je ook kennis hebben van de panden en steden in je regio, van de inventarissen, van de goodwill. Dat is best intensief. Daarom hebben we ervoor gekozen om ons te specialiseren.’

Niet alleen die specialisatie kenmerkt Adhoc horecamakelaars, ook de zeer grote marktkennis is een onderscheidend element. ‘Daarin zijn we gewoon de beste. En ons zoekersbestand wijkt ook af van dat van onze concullega’s. Wij screenen onze zoekers eerst, door te kijken naar hun verleden: hun opleidingen, diploma’s, financiële middelen. Daardoor kunnen we snel zaken doen, omdat we al weten wat hun mogelijkheden zijn.’

Specialisten

Adhoc heeft vijftien werknemers, van wie elf in de buitendienst werken en vier in de binnendienst. De mensen in de buitendienst zijn ieder actief in een bepaalde regio van het land. Elke makelaar-taxateur kent de steden in zijn gebied én combineert die kennis met verstand van de horecasector. ‘Je hebt daardoor altijd met een specialist te maken. En we zijn ook concurrerend, we zijn zeker niet duurder dan onze collega’s, al wordt dat vaak wel gedacht.’ Ook het misverstand dat Adhoc alleen voor grote bedrijven zou werken, wil Hendriks graag uit de wereld helpen. ‘Dat is niet zo.’ Hendriks is werkzaam in de noordelijke en oostelijke provincies van het land: Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland. Is er eigenlijk een verschil tussen de noordelijke markt en die in bijvoorbeeld de Randstad? ‘Er is natuurlijk wel een verschil in prijsniveau, net als op de markt voor woonhuizen’, zegt Hendriks. ‘Dat heeft ermee te maken dat er in de Randstad meer activiteiten en meer mensen zijn. Dat heeft invloed op de grondwaarde en de opstal. De noordelijke markt is wat minder hip en heeft minder keus aan themarestaurants ten opzichte van de grote steden in het westen van het land.’

Gastlezingen

Adhoc horecamakelaars verzorgt ook geregeld gastlezingen, onder meer bij de Hoge Hotelschool in Leeuwarden. Hendriks geeft ze zelf ook. ‘We geven sowieso regelmatig lezingen’, vertelt hij. ‘Ook bij accountants, banken en NVM-makelaars in het noorden, over onze taxatiemethode. Maar dus ook aan studenten. We krijgen ook vaak stagiaires van de Hotelschool, want er zijn ook studenten die de horecamakelaardij in willen. Het is leuk om dan te vertellen over ons bedrijf, zodat ze hopelijk onze naam onthouden. Dat is toch de beste manier om stagiaires binnen te halen. Het is een mooie wisselwerking.’

Vestiging in het oosten

Momenteel overweegt Adhoc serieus om volgend jaar een pand in het oosten van het land te openen, vertelt Hendriks. ‘We timmeren ook steeds meer aan de weg buiten de Randstad. Het imago dat we alleen in de Randstad werken, zijn we langzaam aan het kwijtraken. Ook mensen in het noorden en oosten weten ons steeds beter te vinden. Volgend jaar zullen deze plannen geconcretiseerd worden.’ Tot slot heeft Hendriks op verzoek nog wel een advies aan mensen die hun horecapand willen verkopen: ‘Als ze overwegen hun pand te laten taxeren en te verkopen, kunnen ze ons altijd bellen voor advies. Wij kunnen hen dan op valkuilen wijzen en zorgen dat ze beslagen ten ijs komen. Ook kunnen we adviseren wat het goede moment is om te verkopen. Soms is het beter om één of twee jaar te wachten, of om eerst te zorgen dat je de kosten beter in de hand hebt voordat je tot verkoop overgaat. Soms moet het door omstandigheden heel snel, maar als je de tijd hebt, is het verstandig om goed te kijken wanneer de verkoop het meeste oplevert.’

Bron: Horeca magazine Noord nr. 6

Alerts

Stel uw persoonlijke alert in. Wanneer er objecten worden geplaatst die met uw ingestelde alerts matchen, ontvangt u automatisch een e-mailnotificatie.

Alerts