Mijn alerts Direct regelen
Menu

Ontbijtjes helpen McDonald’s Nederland aan recordomzet van € 732 mln

Nieuwsitem

Langere openingstijden, versbereide ontbijtjes en luxe hamburgers hebben McDonald’s vorig jaar aan een recordomzet geholpen. Klanten gaven een recordbedrag van €732 mln uit in de 246 Nederlandse restaurants. De keten trok 4,1 miljoen extra gasten.

De vernieuwingen die McDonald’s de afgelopen jaren heeft doorgevoerd, werpen steeds meer vruchten af. Na een lichte daling in 2014, groeide de omzet in 2015 met 3,4% en vorig jaar zelfs met 8,6%. Dat heeft McDonald’s Nederland woensdag bekendgemaakt. De restaurantformule wil niet zeggen of daarmee ook de winstgevendheid is toegenomen.

foto: HH
foto: HH

Langer open

Vooral de langere openingstijden hebben de omzetgroei aangejaagd. Sinds augustus zijn alle 162 restaurants met een McDrive vanaf 7.00 uur open. Daardoor kiezen steeds meer Nederlanders voor een snel ontbijtje bij McDonald’s. De keten zag de omzet in de ochtenduren met 17,3% stijgen. Ook in de late avonduren trok McDonald’s meer klandizie.

‘We hebben fors meer geïnvesteerd in ons ontbijt’, zegt Manu Steijaert, algemeen directeur van McDonald’s Nederland. De croissants zijn vernieuwd en de keten biedt nieuwe ontbijtbroodjes met versbereide eieren. ‘Ontbijt is nu goed voor 4% van de totale omzet’, vertelt Steijaert. Hij verwacht dat de ontbijtjes de komende jaren een belangrijke aanjager van de groei blijven. ‘We hebben de grote markten van koffie en ontbijt nog maar net betreden.’

Vers bereide producten

McDonald’s investeert dit jaar samen met de franchisenemers €32 mln. Met dat geld wil de keten onder meer 40 McCafé’s openen. Ook wil het bedrijf de uitrol van het nieuwe keukenconcept afronden. Daarbij worden producten na bestelling vers bereid en niet meer van tevoren gebakken. Inmiddels gebeurt dat in 186 restaurants. Halverwege dit jaar moeten alle 246 restaurants op deze manier werken.

De fastfoodformule heeft het afgelopen jaar geëxperimenteerd met het personaliseren van producten. Dat is een succes gebleken, vertelt Steijaert. ‘De McFlurry-omzet steeg met 15% door de introductie van My McFlurry. Dat zijn 2 miljoen extra McFlurrys.’ In enkele restaurants kunnen klanten ook hun burger een eigen draai geven. ‘MyBurger zit nog in de studiefase’, vertelt Steijaert, die hier wel hoge verwachtingen van heeft.

Top vijf

Mede door dit soort vernieuwingen behoort Nederland volgens Steijaert tot de best presterende landen in het McDonald’s-portfolio. ‘We zitten in de top vijf van landen met de hoogste vergelijkbare omzetgroei.’

Bron: Financieel Dagblad

Alerts

Stel uw persoonlijke alert in. Wanneer er objecten worden geplaatst die met uw ingestelde alerts matchen, ontvangt u automatisch een e-mailnotificatie.

Alerts