Mijn alerts Direct regelen
Menu

McDonald’s na opfrisbeurt – betere koffie, nieuwe burgers, vette jaren

Het gaat weer goed met McDonald’s in Nederland: de omzet nam vorig jaar 10 procent toe. Daar moest de restaurantketen flink voor veranderen.

EEN NIEUW HOOFDSTUK

Toen de Brit Steve Easterbrook begin 2015 aantrad als bestuursvoorzitter van McDonald’s, moest hij bijna meteen jaarcijfers presenteren die hij „teleurstellend” noemde. De nettowinst van McDonald’s – wereldwijd meer dan 37.000 filialen – daalde in 2014 met 15 procent naar 4,8 miljard dollar.

De keten reageerde niet snel genoeg op concurrenten en de veranderende smaak van consumenten. Easterbrook beloofde „een nieuw hoofdstuk”. Om kosten te besparen, werd een deel van de restaurants in eigen beheer overgedaan, waardoor het aantal franchisers toenam. Daardoor daalt de omzet maar het is goed voor de winstgevendheid. Nog maar 7 procent van de restaurants in nu in eigen beheer. In de VS, met 14.000 restaurants de belangrijkste markt, werd het menu versimpeld en een ‘all-day-breakfast’ geïntroduceerd. Wereldwijd kwamen er digitale bestelzuilen en nieuwe keukens. McDonald’s werkt samen met Uber Eats op het gebied van thuisbezorging.

In 2018 zette McDonald’s – dat dagelijks 67 miljoen klanten bedient – 21 miljard dollar om. De nettowinst lag met 5,9 miljard dollar 14 procent hoger dan een jaar eerder. In Nederland bedroeg de omzet 896 miljoen euro; de winst wordt niet bekendgemaakt.

Lees het hele artikel hier.

Bron: NRC