Mijn alerts Direct regelen
Menu

Boekingssites mogen hotels verbieden om zelf lagere prijzen te hanteren

Boekingssites zoals Booking.com en Expedia.nl hebben het recht om deelnemende hotels prijsrestricties op te leggen. De veelgebruikte platforms mogen van de hoteliers eisen dat deze niet zelf gaan adverteren met een lagere prijs dan op de grote websites staan vermeld.

Dit stelt demissionair minister Henk Kamp van Economische Zaken in antwoord op schriftelijke vragen van de SP-Tweede Kamerleden Leijten en Hijink.

Omstreden beleid

Het beleid van de grote, internationaal actieve boekingssites is omstreden. Hotelexploitanten zouden in een wurggreep worden gehouden en hoge commissies moeten afdragen voor de vermelding op deze platforms. Dit soort grote sites boeken over het algemeen hoge winsten. Zo behaalde Booking.com in 2015 over een omzet van €5,65 mrd een winst van €2,02 mrd.

Volgens de SP-kamerleden worden de hotels door de clausules van de sites belemmerd in hun advertentiemogelijkheden. Dat zou een reden kunnen zijn om zulke constructies te verbieden.

Maar volgens de liberale bewindsman bieden de platforms juist kansen voor zowel ondernemers als consumenten. Een hotelexploitant kan zijn product via één of meer platforms aanbieden en daarmee proberen een groter publiek te bereiken dan via andere kanalen zoals de eigen website. Zo kan hij zijn omzet verhogen.

Eigen afweging

In ruil voor de vermelding op grote platforms moet de hotelier commissie betalen. De ondernemer zal dan zelf moeten bepalen of hem dat waard is, vindt Kamp. Het staat de hotelier vrij om al dan niet in zee te gaan met een boekingssite. De prijs die hij daarvoor neertelt, moet hij afwegen tegen het voordeel van de grotere markt die hij aanboort.

Kamp ziet niets in het idee om hotels die zijn aangesloten bij een grote boekingsorganisatie helemaal vrij te laten in hun prijsbeleid. Want dan zou de consument de service van de boekingswebsite kunnen gebruiken om vervolgens (tegen een lagere prijs) rechtstreeks te boeken op de site van het hotel zelf. Dat zou het einde betekenen van de grote platforms.

Voordelen voor de consument

En daar is de consument niet mee gediend, vindt Kamp. Volgens hem maken de platforms het voor hotelgasten gemakkelijker om de aanbiedingen te vergelijken en kunnen de websites zorgen voor meer concurrentie tussen hotelondernemers die daarop vermeld staan.

Blijft de vraag of de hoteliers toch niet teveel betalen voor de diensten van de platforms. Volgens de SP-kamerleden zijn de commissies in tien jaar gestegen van 6% naar 15%, zich baserend op informatie van Koninklijke Horeca Nederland. Kamp zegt niet op de hoogte te zijn van de overeenkomsten tussen de platforms en de hoteliers. Hij wijst erop dat door de jaren heen over verschillende tarieven wordt gesproken en dat in eerdere vragen een percentage tot 30% is genoemd.

Bron: FD