Mijn alerts Direct regelen
Menu

Adhoc horecamakelaars TRENDTOUR NEW YORK

Adhoc horecamakelaars TRENDTOUR NEW YORK

Wij zijn al 40 jaar actief in Food & Beverage en willen graag altijd op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen in de branche.
Aangezien de Verenigde Staten (met name New York en de West Coast) op het gebied van foodtrends altijd een aantal jaar voorloopt op de rest van de wereld, leek het ons goed om in New York een trendtour te doen. Vanuit ons netwerk zijn we overspoeld met veel leuke en bruikbare tips, te veel om allemaal te bezoeken maar we hebben ons best gedaan.
Hieronder een kort verslag van de trends en ontwikkelingen die ons zijn opgevallen. 

Algemeen

Bediening
De bediening in Amerika is erg goed te noemen, mensen zijn zeer vriendelijk en behulpzaam.

Snelheid
Opvallend is dat men vanuit een vaak kleine en eenvoudige keuken prima gerechten op tafel weet te krijgen, en dat (als je eenmaal aan tafel zit) je heel snel geholpen wordt en het eten en drinken in een mum van tijd op tafel staat. Soms gaat het bijna te snel. Het is duidelijk dat men de tafel zo vaak als mogelijk wil verkopen op een dag.

Variatie
Voor elk wat wils; van streetfood tot Michelinsterren, van Hawaïaans tot Koreaans, van fastfood tot slowfood; het is duidelijk dat er weinig gekookt wordt in de appartementen van Manhattan.

Wachtrijen
Amerikanen zijn gewend om in alle rust in een rij te staan wachten om vervolgens naar een tafel gebracht te worden. Er wordt niet gehaast, niet gezeurd, niet voorgedrongen, het hoort erbij.
Zo hebben wij op onze laatste avond ruim een uur in de rij gestaan voor “Hometown Bar-B-Que” in Red Hook Brooklyn (10 jaar geleden nog een “no go area” vanwege criminaliteit). Terwijl je in de rij staat, kan je wel alvast een drankje ophalen bij de bar en deze in de rij rustig opdrinken, dat maakt het wachten wat aangenamer. Als je eenmaal aan de beurt bent, bestel je bij de barbecue het vlees dat je wenst en binnen 10 minuten staat het op tafel. Een half uur later ben je buiten… Dus een uur wachten, en na een half uur weer buiten. Wij vinden dat wellicht niet helemaal oké, voor de Amerikaan lijkt het prima te werken.

Gezond
De fastfoodliefhebber komt nog steeds goed aan zijn trekken in New York, maar wij zien duidelijk een trend naar gezonde producten en duurzaamheid. Het zogenaamde super food is in trek. Een van de ketens die hierop inspeelt is Dr. Smood. Hier kan men heerlijk ontbijten en lunchen. Er is geen bediening en de New Yorker neemt voornamelijk eten en drinken mee voor naar huis en/of kantoor. Wij zien wel mogelijkheden voor de Nederlandse markt, met name in de Randstad, maar vermoeden dat de prijsstelling dan wel wat naar beneden bijgesteld dient te worden.

Een van de hoogtepunten was vegetarisch restaurant “Dirt Candy”. Hier hebben wij fantastisch gegeten, écht een aanrader voor iedereen. En als er op dit niveau (Michelinsterrenwaardig) vegetarisch gekookt wordt, is er zeker markt voor in de grote steden. Verder viel op dat Le Pain Quotidien veel vestigingen heeft in Manhattan en dat deze ook allemaal bizar veel bezocht worden. Le Pain Quotidien, maar ook een Pret a Manger leggen de nadruk op natuurlijke ingrediënten. Verder zie je überhaupt veel juices en smoothies op de kaart en zijn er partijen die zich hier volledig op richten zoals bijvoorbeeld “Joe & The Juice” die inmiddels ook vestigingen in Amsterdam heeft.

In de slipstream van het gezonde en duurzame komt dan de transparantie. Hier gaat het om herkomst van product, keurmerken (glutenvrij, maatschappelijk verantwoord, fair trade), maar ook om het vermelden van het aantal calorieën etc. Kijk ook een bij “The Butchers Daughter”. Mocktails: nep cocktails: alcoholvrije cocktails. Saladebar “Just Salad” timmert flink aan de weg met vele vestigingen. Healthy Fastfood: Veggie Grill, nog niet in NY gezien, maar wel een keten met al 30 vestigingen in de Verenigde Staten.

Ketens
Zoals verwacht zijn er veel ketens in Manhattan , de volgende namen kwamen wij vaak tegen:

– Starbucks (heel vaak. Er zijn er 360 in geheel NYC);
– Le Pain Quotidien;
– Joe & the Juice;
– Pret à Manger;
– Dunkin Donuts/Baskin Robbins;
– McDonald’s;
– Maison Kayser;
– Dr. Smood;
– Blaze Pizza (buiten Manhattan);
– Shake Shack;
– Sandwicherie;
– Chipotle;
– Luke’s (Lobster, Crab, Shrimp), HEEL LEUK;
– Pokebowls;
– BurgerKing.

Het viel ons op dat de formule Wok to Walk ook in New York gevestigd is. In Nederland een erg succesvol concept. Wij hebben in Manhattan geen KFC filiaal kunnen ontdekken. Wel meerdere zaken van Chick-fil-a. Daarnaast vragen wij ons af wanneer Chipotle naar Nederland komt.
Deze formule lijkt uitermate geschikt voor de Nederlandse markt waar op dit moment alleen Salsa Shop op de Mexicaanse fastfoodmarkt actief is. (Nadat TacoBell (nu 4 vestigingen) voorlopig is gestopt met de expansie in Nederland.) De Egg Shop heeft thans 2 vestigingen in New York. We hebben er echt uitstekend gegeten (driekwartier wachten op zaterdagochtend). Piepkleine keuken waar toch 4 koks in staan te “beuken”. Achter elkaar komen hier de meest heerlijke creaties gemaakt van ei de keuken uit. Leuk zaakje. Dit zou ook in Nederland prima kunnen werken, alleen zal de Nederlandse kok een grotere keuken eisen.

Foodhallen
In het Meatpacking District, dat een bezoek zeker waard is, bezochten wij Chelsea Market tegenover het kantoor van Google. Een voorbeeld van een zeer geslaagde en succesvolle foodhal. Ook hier zie je weer dat een karakteristiek gebouw een voordeel is voor het foodhalconcept.
Onder The Plaza hotel nabij het Central Park bevindt zich in de kelder ook een foodhal. Qua invulling niet verkeerd, maar de ligging in een kelder maakt het wat ons betreft minder geslaagd.

EATALY: Een belevenis. Italiaans. Heel gaaf. Goede lunch gehad. Versmarkt, winkel en horeca in 1. Meerdere restaurants, bars. Van uitgebreid dineren tot een snelle hap aan de bar. Meerdere vestigingen in Manhattan. Onderdeel van een Shoppingmall. In Amsterdam zien wij hier wel markt voor.

LE DISTRICT: Frans. Goede lunch gehad. Versmarkt, winkel en horeca in 1. Boulangerie, Poisonnerie, Charcuterie, etc. ; meerdere eetgelegenheden onder 1 dak. Onderdeel van een Shoppingmall.
In Amsterdam zien wij ook hier wel markt voor.

Bekende zaken
Balthazar: heel druk, klassieke Franse kaart, uitstekende bediening. Gewoon goed gegeten met goede wijn erbij. Wij schatten in dat het hier 365 dagen per jaar, in elk geval tijdens lunch en diner druk is. Deze zaak maakt een on-Nederlands hoge omzet schatten wij zo in. Een dergelijk zaak zou in onze hoofdstad ook niet misstaan, maar zo goed als het in New York loopt, zal het daar niet doen vrezen wij.
Grand Central Oyster Bar: viel tegen: qua uitstraling, bediening en het feit dat als je gaat zitten en 45 minuten moet wachten totdat er een oester voor je werd opengemaakt. Wij vermoeden dat men wat verwend/lui is geraakt door het eigen succes.

On-Nederlands
The Vandel, onderdeel van de Tao Group. Gaaf restaurant. Wat opviel is dat er in deze zaak vele doelgroepen door elkaar te vinden zijn. Van gezinnen, pubers met pinpas van ouders, jetsetters. Gave vibe. Verschillende muziekstijlen (hoog volume voor een restaurant!). En “sharen”. Eten “sharen” is wat wij vrijwel overal gedaan hebben overigens. Je bestelt de tafel vol gerechtjes en verdeelt het vervolgens. The Vandel zorgt voor een complete avond uit (eten).

Sky-bar
Er zijn heel veel sky-bars in New York. Elk nieuw hotel heeft er wel 1. Wij vonden die van de Public Hotel heel erg gaaf.

Momofoku noodlebar
Bekende zaak van inmiddels bekende tv-kok David Chang. Ook hier weer in de rij. Eten aan de bar met open keuken. Top gerechten met verrassend betaalbare Tiger Biertjes.
Eet hier gewoon een noedelsoep en wat andere kleine gerechtjes en je wordt helemaal blij.
De professionaliteit, snelheid en vakkundigheid van de koks in de open keuken vielen echt op.

Speak-easy
In de tijd van de drooglegging in de Verenigde Staten ontstaan. Soort van geheime horecazaken met verstopte/mysterieuze ingangen.

Vaak alleen toegankelijk als je een code/wachtwoord hebt. Inmiddels door populariteit zijn de meeste wat minder geheim… maar nog steeds ongekend populair. Bij enkele moet je 3 maanden wachten voordat je er ooit eens naar binnen kan. Wij kunnen ons voorstellen dat dit prima werkt in de grote steden in Nederland. Iets dat wat mysterieus/exclusief is, wordt over het algemeen als extra interessant ervaren.

Brooklyn/Williamsburg
Omdat grond/vastgoed in Manhattan niet te betalen is, zie je dat buitenwijken die een paar jaar geleden nog “no go area” waren langzaam omvormen tot hippe wijken. Wij zijn een middag met een gids door Brooklyn (Willamsburg, DUMBO) gefietst. Veel minder hoogbouw, veel industriële gebouwen (bijvoorbeeld de oude suikerfabriek met uitzicht op de East River en de Manhattan skyline) die omgebouwd worden tot residential of horeca. Veel nieuwe en hippe hotels, zeker in Willamsburg. Mooie startende horecaconcepten gezien waaronder koffiecafé/branderij “Devoción”, TacoCina, brewpub, Oystercafe (Maison Premiere). Veel horeca is ook gericht op de waterkant/East River.

NEXT STOP: Dubai, Berlijn, Londen, Parijs?